10 pași pentru o imunitate puternică în mod natural

Te-ai întrebat vreodată care este secretul unui sistem imunitar puternic?

Sistemul imunitar este o rețea de celule speciale, țesuturi, proteine ​​și organe care lucrează împreună pentru a proteja organismul de infecții și îmbolnăviri. Când sistemul nostru imunitar funcționează corect, detectează amenințări, cum ar fi bacteriile, paraziții și virusuri și declanșează un răspuns controlat pentru a le distruge.

Dar ce se află în spatele mecanismelor de vindecare ale corpului? Suntem pregătiți să luptăm împotriva eventualelor boli ce pot apărea? Dacă organsimul nostru dă totul în procesele de vindecare și regenerare, cum putem noi să-i devenim aliați?

În timp ce consolidarea imunității tale este mai ușor de spus decât de făcut, mai multe schimbări dietetice și de stil de viață pot crește capacitatea de apărare naturală a organismului tău și te vor ajuta să lupți împotriva agenților patogeni dăunători sau a organismelor provocatoare de boli.

Iată 10 sfaturi pentru a vă consolida imunitatea în mod natural.

1. Dormi suficient

Somnul și imunitatea sunt strâns legate. De fapt, somnul inadecvat sau de calitate slabă este legat de o susceptibilitate mai mare la boală. Într-un studiu efectuat la 164 de adulți sănătoși, cei care dormeau mai puțin de 6 ore în fiecare noapte aveau mai multe șanse să răcească, decât cei care dormeau 6 ore sau mai mult în fiecare noapte, așa cum confirmă PubMed

2. Mănâncă mai multe alimente vegetale întregi

Alimentele din plante întregi, cum ar fi fructe, legume, nuci, semințe și leguminoase sunt bogate în nutrienți și antioxidanți, care creează o barieră de protecție împotriva agenților patogeni dăunători. Antioxidanții din aceste alimente ajută la scăderea inflamației prin combaterea compușilor instabili numiți radicali liberi, care pot provoca inflamații atunci când se acumulează în corpul tău la niveluri ridicate. 

3. Mănâncă mai multe grăsimi sănătoase

Grăsimile sănătoase, precum cele găsite în uleiul de măsline și somon, pot stimula răspunsul imunitar al organismului la agenți patogeni prin scăderea inflamației și promovarea mecanismelor de apărare ale organismului împotriva bacteriilor și virusurilor dăunătoare. În timp ce inflamația la nivel scăzut este un răspuns normal la stres sau vătămare, inflamația cronică vă poate suprima sistemul imunitar. 

4. Mânâncă mai multe alimente fermentate sau luați un supliment probiotic

 Alimentele fermentate sunt bogate în bacterii benefice numite probiotice, care populează tractul digestiv.  Cercetările sugerează că o rețea de bacterii intestinale bune vă poate ajuta celulele imune să se diferențieze între celulele normale, sănătoase și organismele invadatoare dăunătoare. 

5. Diminuează zaharurile adăugate

Limitarea aportului de zahăr poate scădea inflamația și ajută la păstrarea unei greutăți optime, reducând totodată riscul de afecțiuni cronice de sănătate precum diabetul de tip 2 și bolile de inimă. Având în vedere că obezitatea, diabetul de tip 2 și bolile de inimă vă pot slăbi sistemul imunitar, limitarea adăugării de zaharuri este o parte importantă a unei diete care stimulează imunitatea. 

6. Fă sport zilnic, cu moderație

 Deși exercițiile intense prelungite îți pot suprima sistemul imunitar, exercițiile fizice moderate îi pot da un impuls. Mai mult, exercițiile fizice regulate și moderate ca intensitate pote reduce inflamația și stimulează regenerarea constantă a celulele imune. 

7. Hidratează-te corespunzător

Hidratarea nu vă protejează neapărat de germeni și viruși, dar prevenirea deshidratării este importantă pentru sănătatea dvs. generală. Deshidratarea vă poate provoca dureri de cap și vă poate împiedica performanța fizică, concentrarea, starea de spirit, digestia și funcția inimii și a rinichilor. Aceste complicații îți pot crește sensibilitatea la boală.

8.Gestionează-ți nivelul de stres

Ameliorarea stresului și a anxietății este cheia sănătății sistemului tău imunitar. Stresul pe termen lung promovează inflamația, precum și dezechilibrele funcției celulelor imune. Stresul psihologic prelungit poate suprima răspunsul imun. Așa apare orice dezechilibru care ne  pune în pericol sănătatea. 

9. Ia suplimente alimentare într-un mod înțelept

Ce înseamnă asta? Că o dietă echilibrată care conține o mare varietate de vitamine și minerale este esențială pentru funcția imunitară. Nutrienții esențiali se găsesc în alimentele neprocesate, dar, ca un aliat de nădejde, elemente naturale suplimentare susțin sistemul imunitar: vitamina E, vitaminele B-6 și B-12, acid folic, zinc, seleniu, fier și uleiul de pește.

Elementele biologice de care organismul are nevoie pentru ca sistemul imunitar să se dezvolte și să funcționeze corespunzător includ:

Proteine: Proteinele și aminoacizii esențiali joacă un rol esențial în susținerea capacității sistemului imunitar de a rezista și a se recupera după atacul agenților patogeni.

Vitamina A: ajută la susținerea funcțiilor imunitare, cum ar fi celulele mucoase care acoperă organele esențiale și capacitatea organismului de a produce anticorpi ca răspuns la infecții specifice.

Vitamina D: stimulează sistemul imunitar și ajută la formarea celulelor imune. Lipsa de vitamina D are legături cu un risc mai mare de boli autoimune.

Vitamina C: susține capacitatea organismului de a produce celule albe din sânge care se ocupă de combaterea infecției.

Probiotice: Uneori numite ”bacteriile bune”, aceste microorganisme benefice promovează un sistem digestiv sănătos.

10. Fii atent la semnalele corpului tău

Învață să citești ”printre rânduri” primele semne ale corpului tău. Nu trebuie să știi exact când și cum te-ai expus agenților patogeni dăunători. Corpul tău știe mai bine ca tine și reacționează imunitatea înnăscută, acea protecție naturală cu care ne naștem și prima noastră linie de apărare pentru combaterea infecției. La detectarea unei infecții, răspunsul înnăscut acționează rapid pentru a alunga invadatorul prin producerea de mucus suplimentar sau prin reacția febrilă.

La polul opus este imunitatea adaptativă este protecția pe care o câștigăm de-a lungul vieții, întrucât suntem permanent expuși la boli. Sistemul adaptativ observă un inamic și produce arme specifice – sau anticorpi – care sunt necesare pentru a distruge și elimina invadatorul din corp. Sistemul adaptiv are nevoie între 5 și 10 zile pentru a identifica anticorpii specifici și a a-i produce în numărul necesar pentru a ataca cu succes un invadator. În acest timp, sistemul înnăscut păstrează agentul patogen în organism și îl împiedică să se înmulțească.

Ce am reținut din lecția despre imunitate?

  • Sistemul imunitar este așa cum îi spune și numele- un sistem, nu o singură entitate. Pentru a funcționa bine, este nevoie de echilibru și armonie.
  • Există încă multe lucruri care nu se cunosc despre complexitatea și interconectarea răspunsului imun. Dar asta nu înseamnă că efectele stilului de viață asupra sistemului imunitar nu sunt interesante și nu ar trebui studiate.
  • O dietă echilibrată, exerciții fizice constante, moderate ca intensitate, grija și atenția la propriul organism pot face minuni cu sistemul nostru imunitar.
  • De cealaltă parte a baricadei, alimentație dezechilibrată, sedentarismul, factorii nocivi și viciile, stresul oxidativ și psihologic sunt factorii dăunători care influențează negativ imunitatea.
  • Multe produse de pe rafturile magazinelor susțin că stimulează sau susțin imunitatea. Nu e departe de adevăr, dar suplimentele nu funcționează singure și trebuie administrate înțelept.
  • Conceptul de stimulare a imunității este susținut de elemente naturale, biologice, de cei 10 pași amintiți mai sus, dar și de o serie de proceduri medicale moderne, terapii biologice și de regenerare celulară despre care cele mai mari Centre de Medicină Regenerativă și Complementară vorbesc la nivel internațional. Ca să știi, aceste terapii sunt disponibile și în România 🙂 și vom vorbi curând în despre fiecare în parte. 

Vă invităm să ne urmăriți pe toate rețelele noastre de socializare și să fiți parte din #ComunitateaAlphaMedica.

                   Alpha Medica – Inovăm pentru sănătate
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *